Rola badania neuropsychologicznego w procesie diagnozy i terapii dorosłych pacjentów z padaczką
Magdalena Gugała-Iwaniuk, Ksenia Sławińska

Osoby chorujące na padaczkę mogą doświadczać trudności w funkcjonowaniu poznawczym i emocjonalnym, zróżnicowanych pod względem charakteru i nasilenia. Badanie neuropsychologiczne odgrywa istotną rolę w procesie diagnostycznym i leczeniu pacjentów z padaczką. Powinno być przeprowadzane przez odpowiednio przygotowanego psychologa, najlepiej przez osobę, która ukończyła szkolenie specjalizacyjne z psychologii klinicznej i ma doświadczenie w pracy klinicznej z chorymi neurologicznie. Wnioski z przeprowadzonego badania neuropsychologicznego dostarczają informacji na temat wpływu padaczki na funkcjonowanie poznawczo-behawioralne osób, które na nią chorują. Ocena neuropsychologiczna umożliwia stworzenie profilu funkcjonowania poznawczego chorych, uwzględniającego opis rodzaju i nasilenia deficytów funkcji poznawczych, a także ocenę stanu emocjonalnego i funkcjonowania psychospołecznego pacjentów. Badanie neuropsychologiczne stanowi ważny element w kwalifikacji chorych z padaczką do neurochirurgicznego leczenia operacyjnego i jest pomocne w procesie monitorowania stanu pacjentów w kontekście efektów terapii. W niniejszej pracy przedstawiono cele badania neuropsychologicznego u osób z padaczką. Wymieniono czynniki wpływające na uzyskany dzięki niemu profil funkcjonowania poznawczego pacjenta. Na podstawie wytycznych sformułowanych przez ekspertów Międzynarodowej Ligi Przeciwpadaczkowej opisano wskazania do przeprowadzenia badania neuropsychologicznego oraz zaproponowano rekomendacje dotyczące obszarów funkcjonowania poznawczego i emocjonalnego, które powinny zostać objęte oceną psychologiczną u chorych na padaczkę. Przedstawiono również listę metod psychometrycznych i prób eksperymentalno-klinicznych służących do oceny funkcji poznawczych, a także niektórych narzędzi oceny funkcjonowania emocjonalnego, dostępnych i stosowanych w Polsce.